Tartalom rész kezdete

Hírek

Sok ösztönzés, játék és beszélgetés kell a pénzügyi tudatosság fejlesztéséhez

Az idei évben is számos értékes jelölés érkezett a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért díjra a tanári kategóriában. A zsűrinek nem volt könnyű dolga, amikor kiválasztotta azt az öt pedagógust, akik végül elnyerték a díjat. A második alkalommal kiosztott díj tanári kategóriájának egyik nyertese az Északi Agrárszakképzési Centrum Bárczay János Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium tanára, Farkasné Miskolczi Nikoletta Erika lett. Vele beszélgettünk az iskolában végzett, játékos köntösbe burkolt pénzügyi fejlesztési munkáról.

Önt az Északi Agrárszakképzési Centrum Bárczay János Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium igazgatója,Gergely Attila Ferenc terjesztette fel a díjra azzal, hogy Ön már öt éve végzi elhivatottan a diákok pénzügyi tudatosságának fejlesztését. Hogyan kezdődött a pénzügyi nevelés területén végzett munka?

Úgy láttam, hogy az akkori gyerekeknek nem volt megfelelő a pénzkezelési kompetenciájuk. Még rendelkezésükre álló ösztöndíjat sem tudatosan használják fel. Ezért először a gyakorlati óra kereteibe iktattam be pénzügyi tudatosságot elősegítő feladatokat, beszélgetéseket, majd a tanév tavaszán csatlakoztunk a Pénz7 felhívásához.

Az ajánlás szerint az iskola tanulóinak jelentős része hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű családban nevelkedő gyermek. Milyen kihívásokat jelent ez a helyzet a pénzügyi tudatosságra nevelés során?

Sajnos az iskolánkba járó gyerekek a szülőktől nem feltétlenül csak a jó példát látják. Az is előfordul, hogy egyik napról a másikra élnek családok. Sok esetben ha van egy kis családi bevétel, szinte azonnal felélik. Ezt tapasztaltam a diákjainknál is. Fontosnak tartom, hogy megtanítsam nekik, hogy vásároljanak tudatosan és esetlegesen megtakarításokat képezzenek, gondolva a jövőjükre. Sokaknak az az egyetlen kitörési lehetősége, ha elhagyja a szülői házat, de erre maguknak kell megteremteniük az anyagi forrásokat. A család ebben nem tud segítséget nyújtani.

Az iskola diákjai minden évben részt vesznek a Pénz7 eseményein nagy örömmel. Mely programok a legnépszerűbbek az elmúlt évek tapasztalatai alapján?

Megmondom őszintén, a vállalkozói témákat jobban kedvelik. A pénzügyi témakörben azok a programok a legkedveltebbek, amiket utána tudnak hasznosítani. A régebbiek közül a Bankolj okosan! - korszerű pénzkezelés című játék nyerte el leginkább a tetszésüket, az újabbak közül pedig a 2020 év pénzügyi témahét kiemelt témájához kapcsolódó Pénzügyi biztonság volt a kedvenc.

Az ajánlás szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztése játékos módon történik. Mesélne erről részletesebben?

Igen, megpróbálom saját élethelyzetükhöz igazítani a feladatokat. Egyéni és családi költségvetéseket terveznek és vágyaikkal játszhatnak el. Mi az amit szeretnének elérni, és az valójában mibe is kerülne nekik pénzben és munkában. Sokszor használom a kahoot oktatási oldalt, nemcsak a digitális kompetencia, a pénzügyi tudatosság fejlesztése miatt, hanem mert nagyon szeretnek játszani és versenyezni is. A különböző társasjátékok és kártyák alkalmazása is segíti a tanulók fejlődését.

A gazdasági ismeretek átadása mellett a kommunikáció fejlesztése is megtörténik. Ez hogyan történik a gyakorlatban?

Itt is a játék kerül előtérbe. Megadott témakörökben állítok elő szókeresőt, valamint magadott kezdőbetűvel való szógyűjtőt. Szeretem a szóláncot is bár ebben a témában elég szegényes a szókincsük, így rövidek a fordulók.

A koronavírus járvány miatt az iskolák számtalan nehézséggel szembesültek. Hogyan lehetett a programot ebben a nehéz időszakban működtetni? Milyen tanulságokkal szolgált ez az időszak?

Én próbáltam rendíthetetlenül kitartani az elképzeléseim mellett. A tananyagok mellett digitálisan kiküldött feladatok és játékok is színesítették az órákat. A Pénz7 feladatait is digitális eszközök segítségével oldották meg a tanulók. Az érdeklődés és az eredmény is sajnos csökkent ez idő alatt. A tanulság számomra, hogy a személyes jelenlétet nagyon nehéz pótolni. A mi gyerekeinknek igenis szükségük van arra, hogy fogjuk a kezüket, és próbáljuk a helyes útra rávezetni és azon tartani őket. Sok ösztönzés, játék és beszélgetés mellett lesznek kitartóak és tudatos emberek.

A megújult Nemzeti Alaptanterv alapján az idei tanévben már az általános iskola felső tagozatán megjelennek a pénzügyi ismeretek. Mi a véleménye, milyen módon érdemes ezt a korosztályt bevezetni a pénzügyi tudatosság rejtelmeibe a tanórákon?

Én mindenképpen játékosan, videók és egyéb illusztrációk alkalmazásával tenném érthetőbbé és közelibbé számukra ezt a témát. Sok esetben nagyon távol áll tőlük a pénzzel való gazdálkodás. Az alapok lehetnek a magyar forint megismerésével kapcsolatos foglalkozások és az létfenntartó szükségletek kielégítésének gyakorlása. Piacok, boltok látogatása és egyéb vásárlások végrehajtása, szituációs gyakorlatok végzése. Vannak nagyon jó társasjátékok (pl. Gazdálkodj okosan! Sorban állás), amiket bátran lehet alkalmazni tanórákon és szakkörökön egyaránt.

Milyen tervei vannak a jövőben, hogyan képzeli el a gyerekek pénzügyi tudatosságának fejlesztését a továbbiakban?

Szeretném a munkámat továbbra is a kitűzött célomnak megfelelően folytatni. Remélem, elérem azt, hogy a gyerekek eljutnak odáig, hogy a számukra kiutalt pénzösszegeket megfelelően használják fel. A tanulók pénzügyi tudatosságának fejlesztését továbbra is hozzájuk közel álló játékos módon kívánom végezni, több digitális feladat megoldásával és internetes felület felhasználásával.

További hírek