Navigációs menü
A  A+  A++
Tartalom rész kezdete

Hírek

„Rendkívül fontosnak tartom, hogy megértsük és, felelősségtudatosan bánjuk a pénzünkkel!”

A Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díj diákkategóriájának egyik győztese Gyenes Nikol, a jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium tanulója. Nikol tudatossága, a gazdasági témák iránti elkötelezettsége, illetve káprázatos versenyeredményei mellett azzal emelkedett ki a beérkezett pályázatok erős mezőnyéből, hogy osztálytársait, diáktársait is motiválja a pénzügyi ismeretek megszerzésében.

Hogyan kerültél kapcsolatba a pénzügyekkel, a közgazdaságtannal?

 A közgazdaságtannal kapcsolatos elkötelezettségem már 9. osztályban elkezdődött. Ekkor ismerkedtem meg a gazdaság alapismereteivel, hiszen a jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziumban a 9-10. osztályban heti egy órában tanuljuk a gazdasági és pénzügyi kultúra tantárgyat. Szaktanárunk hívta fel figyelmünket a PénzSztár versenyre, melyen már az első évben sikeresen szerepeltünk a megyei döntőben. Jelenleg heti két órában tanulom a közgazdasági és pénzügyi alapismereteket középszintű érettségi felkészítő keretében, ahol Kisfaludi Irén tanárnőtől egyéni fejlesztést kapunk az érdeklődésünknek megfelelően. Minden lehetséges versenyen részt veszünk, csakhogy néhányat említsek: Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! Diákverseny, European Money Quiz, High School Business Challenge, PénzÜgyesek, Markaland versenye és hosszú még a sor. Az igazi motivációt mindig a versenyek jelentik számunkra, ahol kapcsolatba kerülünk nagyon sok diákkal, zsűritagokkal, a szakma kiemelt képviselőivel, szervezőkkel. Sokat tanulhatunk egymástól és próbára tehetjük tudásunkat.

A díjra felterjesztő intézményvezető, Majkutné Tóth Emma kiemelte, hogy nem csak tanórán, hanem tanórán kívül is szívesen foglalkozol a gazdasági kérdésekkel. Mesélnél erről?

 A negyedik ipari forradalom korszakát éljük, ami alapjaiban formálja át a gazdaságot, a munkahelyeket és a társadalmat. Egyre nagyobb felelősség hárul ránk, ezért rendkívül fontosnak tartom, hogy megértsük és, felelősségtudatosan bánjuk a pénzünkkel. Az OTP Fáy András Alapítvány első vidéki mintaiskolájaként számos interaktív, pénzügyekkel foglalkozó órán, kurzuson vehetünk részt, melyek rendkívül érdekesek, így nemcsak hasznos, hanem élvezetes a tanulás. Ezen kívül annyira megfogott ez a társadalomtudomány, hogy szabadidőmben is szívesen olvasok ilyen témájú híreket, frissítem és bővítem tudásomat. Mindez saját céljaim miatt is elengedhetetlen, melyek az egyetemre vezetnek.

 Számos versenyen értél el jó eredményt akár egyénileg, akár csapatban. Melyik verseny tetszett neked a legjobban és miért?

Csapattársaimmal együtt minden versenyre lehetőségként tekintünk céljaink megvalósításához, és az iskolavezetés támogatására is számíthatunk. Mindkét fajta versenyt élveztem, hiszen előny csapatjátékosnak lenni, együtt dolgozni, közösen döntéseket hozni, és összeadni tudásunkat. Azonban az egyéni versenyek során csak a saját tudásomban bízhattam, ez nagyobb kihívást jelentett, ezért nagyobb is volt a versenydrukk. A V4 Közgazdasági Olimpia volt számomra a legnagyobb megmérettetés, a felkészülés során rengeteget fejlődtem, és megtapasztalhattam az egyéni versenyzés élményét is.

 Hogyan készülsz fel a megmérettetésekre?

Az órákon valós gazdasági tevékenységeket vizsgálunk, és az éppen aktuális gazdaságpolitikai eseményeket dolgozzuk fel, mint például a megtakarítási formák, a munka, a pénz, a befektetés, adózás, hitelek, biztosítások gazdaságpolitika. Nekem nagyon fontos a CSR (Coorporate Social Responsibilty – Társadalmi felelősségvállalás), ezt az elköteleződést külön, egyénileg is vizsgálom a korosztályom körében végzett kutatómunkával, amelyet a „Ruha, tisztesség, pénz! – A COVID-19 hatása a nemzetközi divatiparra” témában készítettem el. A tanórákon kívül gazdasági híreket olvasok, kiegészítem az órán tanultakat, és próbálok a folyamatok mögé látni és a lehetséges hatásokat is elemzem. A verseny előtti hajrában szaktanárunkkal plusz órákat is tartunk, hogy minél felkészültebbek legyünk.

2020-ban bekerültél a V4 Közgazdasági Olimpia országos döntőjébe, ahol sikerült kiharcolni a részvételt a nemzetközi döntőn. A járványhelyzet miatt online került lebonyolításra a verseny. Mesélnél arról, hogyan sikerült a döntő?

Akárcsak a nemzetközi, a nemzeti döntő is két részből áll: egy írásbeliből, és egy szóbeliből. Először az írásbelit írtuk meg. A hazai fordulón inkább az elméleti tananyagra fókuszáltak. Szaktanárommal mindennap tanultunk, készültünk. A szóbeli fordulón nem tudtuk a pontos tételsort, ezért az ajánlott irodalom alapján gyakoroltunk, mint például Mankiw, G. (2015): Principles of Economics (8th ed.). Cengage Learning. A Cisco Webex alkalmazáson keresztül került sor a megmérettetésre, majd a kiértékelés után az eredményhirdetésre. Nagyon izgatott voltam, de amikor meghallottam a nevemet mint továbbjutó, minden aggodalmam elszállt, és óriási öröm, büszkeség töltött el. A nemzetközi döntő teljes körű tájékozottságot várt el tőlünk: a közgazdaságtan mikro- és makro összefüggései mellett a világban zajló valamennyi kikerülhetetlen, lényeges gazdaságpolitikai kérdéssel foglalkoznunk kellett, ilyen például a Brexit, a COVID-19 gazdasági hatásai.  A felkészülésre közel 2 hónapunk volt, mely során kidolgoztam a tételeket angol nyelven, és Dr. Erdélyi Tamás, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campusának professzora segítségével mélyültem el bennük. A nemzetközi döntő írásbeli vizsgáján az aktuális gazdasági helyzettel kapcsolatos kifejtős kérdések voltak, és természetesen a számolós feladat sem maradt el. Az írásbeli lefolyása közben végig kapcsolatban voltunk a szervezőkkel Zoom-on keresztül. Ezáltal alkalmunk adódott a verseny főszervezőivel is megismerkedni, az INEV tagjaival. Sajnos az írásbeli nem sikerült olyan jól, hogy a szóbelire tovább jussak, de így is rengeteg új ismerettel gazdagodtam, és örülök, hogy részese lehettem a megmérettetésnek.

 Szerinted hogyan lehetne ösztönözni a kortársaidat, a fiatalokat a pénzügyi tudatosságra, a pénzügyekhez való mindennapi tudatos foglalkozásra?

A versenyek során a tudás gyarapításon felül a problémamegoldó készségeinkre is szükségünk van, amely a mindennapi életünk kihívása. Továbbá a gazdasági ismeretek birtokában egyszerűbb megérteni a körülöttünk lévő világot, ezek fontos részét képezik az életünknek, ugyanis tanulmányozásukkal könnyebben tudjuk kezelni saját pénzünket is. Például, ha költségvetést készítünk magunknak, akkor jobban fogunk spórolni, és később a megtakarított pénzünket akár be is fektethetjük. Napjainkban pedig nagy figyelmet kell fordítanunk környezetünk védelmére, a zöld pénzügyekre. Akár mi magunk is tehetünk érte, például készpénz helyett válasszuk inkább az érintésmentes fizetést vagy más alternatívákat pl. bankkártyás fizetést, vagy a digitális pénzügyek legújabb generációját, a FinTech-et. Én úgy gondolom, hogy a Pénz7, amelyet minden évben iskolánk összes tanulójának a bevonásával megtartunk, továbbá az OTP Fáy András Alapítvány hasonló kezdeményezésű tematikus tréningjei jó alkalmat teremtenek a pénzügyi felkészültségre. Kiemelném, hogy a díj elnyerését követően felmerült bennem, hogy a pénzügyi képzést népszerűsítő propaganda keretében szívesen meglátogatnánk iskolákat, véleményem szerint a kortársakra mi lehetünk hatással.

Mik a terveid, hogyan képzeled el a jövődet?

Habár gimnazista vagyok, de gazdasági ismeretek projekt-érettségire készülök, amelynek keretében egy nemzetközi vállalat marketingstratégiáját vizsgálom. Nagyon izgalmas területnek találom ezt, hiszen egy sikeres vállalkozás alapja a jó marketing. Ezen a vonalon szeretnék továbbtanulni. Még nem tudom pontosan, hogy melyik egyetemen, de gazdálkodási és menedzsment szakon. Ezt követné a mesterképzés és az elhelyezkedés a szakmában. Kellő tapasztalatszerzést követően pedig egy saját vállalkozás elindításának gondolata is foglalkoztat.

További hírek