Navigációs menü
A  A+  A++
Tartalom rész kezdete

Hírek

Játékosan és nyitottan kell tanítani a pénzügyi ismereteket is!

Bármennyire is előremutató a technika fejlődése, a pedagógusegyéniségek nélkülözhetetlenek, hogy a világra nyitott és érdeklődő fiatalok kerüljenek ki az iskolapadokból. Kisfaludi Irén, a jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium tanára nagyon sokat tett azért, hogy tanítványai érdeklődését felkeltse a pénzügyi tudatosság iránt. Kiemelkedő munkáját a pénzügyminiszter – másik három pedagógus mellett – Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjjal ismerte el.

Önt a Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium vezetője terjesztette fel a díjra. A javaslattételben olvasható, hogy az Ön nevéhez számtalan kezdeményezés fűződik a diákok pénzügyi tudatosságának fejlesztése területén. Hogyan kezdődött ez a pedagógiai munka?

Célokkal, szeretettel és bizalommal. Az a tapasztalatom, hogy az osztálytermi tudás – bármennyire is igyekszik a tanár tudatosan, módszeresen, kommunikatívan ezt megvalósítani –, önmagában ingerszegény és kevés. Akkor hát legyen olyan, amit a diákok elfogadnak, és a legjobbat hozzák ki magukból! Mindig erre törekedtem pedagógusi pályám alatt. Így például 2012-ben az iskolavezetéssel megkerestük az egyik intézményi partnerünket, a jászárokszállási Carrier CR Magyarország hűtőberendezéseket gyártó és forgalmazó Kft.-t, hogy az akkori informatikai és közgazdasági szakmacsoportban tanuló diákjainknak biztosítsanak lehetőséget „élő” irodai gyakorlatra. A vállalatvezetés az ötletet jónak találta, és átgondolt szervezéssel megvalósítottuk az elképzelést.

A diákjai számos pénzügyi versenyen indultak, és értek el kiemelkedő eredményeket. Emellett nemcsak a téma iránt kifejezetten érdeklődő diákok, hanem az iskola valamennyi tanulója évek óta részt vesz a PÉNZ7 programjain. Hogyan sikerült ezt elérnie?

Mi lehet a tanulók első kérdése, amikor ismertetek velük egy-egy lehetőséget? „Tanárnő, és mit fogok ezért kapni?” A válaszom ilyenkor az, hogy „tapasztalatot, no de jutalmat is!” Ennek az együttműködésnek nálam hagyománya van. Az esélyteremtés, a nyitottság, a szakmai fejlesztés, a szakmai együttműködés érdekében a versenyek során az osztály minden tagját bevonom. Megismertetem a diákokat azzal, hogy mit ad nekünk egy-egy témahét. Az iskolánkban végzett bankfiókvezetőket, közgazdászokat, pénzügyi szakembereket, szakavatott személyeket hívok meg, akik hitelesek. A pénzügyi, gazdálkodási ismertek fejlesztése mellett ez a diákok pályaválasztását is segíti. A tanulók könnyen bevonhatók a hasonló kezdeményezésekbe, mert meglátják a bennük rejlő lehetőségeket. Ilyen például a Fáy Sikertábor, az Influencer Fesztivál vagy a Karrieriskola tréningjei. Keressük a lehetőségeket tanulóink számára, és a versenyekre való felkészülés során személyre szabottan odafigyelünk rájuk.

Nagyon izgalmasan hangzik a „Tanulnod kell a pénzügyeket, hogy ne csapjanak be!” elnevezésű képzési stratégia, amelyet az iskola és a szülők bevonásával alkottak meg. Hallhatnánk erről néhány részletet?

A 7-8. osztályos tanulókat, szüleiket és tanáraikat bevonva az OTP Fáy András Alapítvány által működtetett O.K. Központ pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási évfolyam-specifikus tudásanyagát használtuk. A gimnázium biztosította a helyszínt a tréningnek, a Központ pedig az oktatókat. Úgy is megvalósítottuk már ezt a programot, hogy az általános iskolások elutaztak a budapesti központba, és ott vehettek részt a képzésben. Büszke vagyok a Deák-délutánok kezdeményezésünkre is, ahol „gazdaság-pénzügyi kalandjátékra” invitáljuk a nyolcadikos diákokat, akik megfogalmazhatják ötleteiket, azokat ki is próbálhatják, kockáztatnak és nyerhetnek. Jelenleg iskolánk minden tanulója részese a Fáy Digitális Oktatási Programnak a magyar fejlesztésű Skillnaut oktatási platformon. Az érdeklődő szülők számára linkajánlót készítünk. Célunk segíteni a pénzügyi termékek megismerését, a megtakarítások jelentőségének felismerését, kezelését, és az adósságcsapdák elkerülését. Az ő esetükben további lehetőségekben is gondolkodunk, amennyiben ezt európai uniós pályázatok lehetővé teszik.

Hogyan működik a befektetési szakkör, milyen foglalkozásokon vehetnek részt a diákok?

2012-ben informatikus kollégámmal Tőzsdeszakkört indítottunk az akkori Károly Róbert Főiskola szakmai támogatásával. Akkoriban született meg a CODEX Tőzsdeügynökség Zrt. és a Károly Róbert Főiskola (KRF) között az Európában egyedülálló együttműködés. A tőzsdén, éles kereskedés közben szerezhettek tapasztalatokat a főiskola hallgatói az ügynökségnél, a mi középiskolásaink ehhez csatlakozott. Az értékpapír-piaci és tőzsdei ismeretek oktatását gyakorlatorientált módon valósítottuk meg, azaz a lexikális ismeretek mellett a készség-és képességfejlesztést is hangsúlyoztuk.

Az Intézményvezető asszony a jelölés során kiemelte, hogy a gimnázium az OTP Fáy András Alapítvány mintaiskolája lett, és ebben Önnek kiemelkedő szerepe van. Mesélne erről az olvasóknak részletesebben?

Igazgató asszony kezdeményezésére 2015-ben az iskola gyakorlatias, színes gazdasági, pénzügyi versenypalettáját, a kiemelkedő eredményeinket bemutattuk az Alapítványnak. Iskolánk még abban az évben a vidéki iskolák közül elsőként kapta meg az OTP Fáy András Alapítvány mintaiskolája címet. Azóta inspiratív eszközök és módszerek segítségével fejlesztik diákjaink pénzügyi, gazdasági ismereteit. Az intézményben megélt 14 esztendő alatt 281 versenyzővel 34 versenyen vettünk részt, 17 alkalommal az ország legjobb 17 csapata közt. Számos európai uniós pályázatban működtem közre, és mindezek hozzájárulhattak a cím elnyeréséhez. A bizalmat megháláltuk: 2019-ben a Pénz7 kvízversenyen országos 1. helyezést értek el tanulóink, Gyenes Nikol és Czuczor Bence Zoltán. A European Money Quiz európai döntőn Brüsszelben 29 országból az 5 legjobb közt végeztek. Gyenes Nikol a 2019/2020-as tanévben a V4-es Közgazdasági Olimpia nemzetközi döntőjébe jutott.

A megújult Nemzeti Alaptanterv alapján az idei tanévben 9. osztálytól felmenő rendszerben már több tantárgy tematikáján belül (matematika, történelem és állampolgári ismeretek, földrajz) is megjelennek a pénzügyi ismeretek. Milyen kihívásokat és lehetőségeket lát ennek gyakorlati megvalósítása kapcsán?

Kihívás az egyes tantárgyakon belül a tanulókat megnyerni ennek a célnak, amelyhez segítséget nyújthatnak a Nemzeti Alaptantervhez igazodó digitális oktatási programok. Ezek szélesebb körben teszik lehetővé a tanulók tudatos, felelős, körültekintő egyéni pénzügyi döntéseihez szükséges készségek elsajátítását. Az intézmény oktatójaként belső tudásmegosztással támogatom kollégáimat ebben.

Milyen tervei vannak a jövőben?

Továbbra is a tapasztalatokra építő tanítást részesítem előnyben figyelembe véve a fiatalok egyéni érdeklődését és elvárásait. A versenyeken való részvétel a jövőben is hangsúlyosan szakmai munkám előterében fog állni. A pénzügyi tudatosság fejlesztése során erősségünk és különlegességünk a személyes kapcsolatokban rejlik. Felkészülésünkkor nagyon sokunk együttműködésére van szükség a sikerhez: diákok, tanárok, segítő szakemberek, szülők, civil szervezetek, intézményi partnerek. A versenyek sok száz diák, zsűritag, játékvezető, szervező részvételével valósulnak meg. A diákoknak lehetőségük nyílik sokféle szituációban próbára tenni tudásukat, rátermettségüket, kreativitásukat, úgy, hogy rengeteget tanulhatnak csapattársaiktól, versenytársaiktól és a közreműködő szakemberektől egyaránt.

Csatolt képek

További hírek