Tartalom rész kezdete

Hírek

JAM Vállalkozói Diákverseny - Vállalkozói ismeretek élményszerűen: az iskolák átalakítási tervei a körforgásos gazdaság alapelveinek mentén

A Junior Achievement Magyarország (JAM) által szervezett Innovációs Napon tizennyolc középiskolás diákcsapat versenyzett, mely során a fiatalok azt a feladatot kapták, hogy hatékonyan, megfelelő pénzügyi tervezéssel alakítsák át az iskolájuk épületét, amely megfelel a körforgásos gazdaság alapelveinek. A JAM 1993 óta van jelen Magyarországon, kiemelt célja, hogy segítsen a felnövekvő nemzedéknek a vállalkozói, munkavállalói és pénzügyi kompetenciáinak fejlesztésében.

2022. október 20-án száz motivált diák mérte össze tudását személyesen Budapesten, feladatuk szerint vállalkozást kellett alapítaniuk, mellyel átalakítják iskolájukat a körforgásos gazdaság szemléletébe illeszkedő módokon. A diákoknak 14 önkéntes, szakmájukban kiemelkedő mentor nyújtott segítséget. A diák „vállalkozóknak” megfelelő pénzügyi tervvel is alá kellett támasztani innovatív ötleteiket, miszerint életképes céget tudnának létrehozni és üzemeltetni.

A diákoknak 5 fős csapatokat alkotva egy olyan stratégiai ötletet kellett kidolgozniuk, melyben megjelenik minél több körforgásos gyakorlat. Bemutatták azt, hogy milyen átalakításokat hajtanának végre az iskolájuk épületén annak érdekében, hogy az minél inkább megfeleljen a körforgásos gazdaság normáinak. A stratégia megalkotása során az ötletek finanszírozásához részletes pénzügyi tervet is kellett a diákoknak készíteniük.

A 18 csapat közül a nap végén 6 csapat nyújtott kiemelkedő teljesítményt, akik között az alábbi díjak kerültek kiosztásra: „Legjobb közösségépítő”, „Legeredetibb innováció”, „Pénzügyileg leginkább átgondolt ötlet”, „Legmegvalósíthatóbb megoldás”, „A körforgásosság elvét leginkább támogató megoldás”.

LEGJOBB KÖZÖSSÉGÉPÍTŐ DÍJ

Az AlterEgo, a szegedi SZC József Attila Általános Iskola és Szakképző Iskola csapata ötletében iskolájuk környezettel való kapcsolatát fűznék szorosabbra. A körforgásos gazdaság alapelvének megfelelően prezentációjukban kitértek arra, hogy zöldtetőt és zöldhomlokzatot telepítenének a városi klíma és a városkép javítására, az iskola épületének megóvására. Az ötletük valódi közösséget épít a közösségi kertek létrehozásával, valamint munkájuk gyümölcsét széles körben használhatják tanulók és pedagógusok egyaránt.

 

 LEGEREDETIBB INNOVÁCIÓ DÍJ

A NATURE IN DANGER, a nyíregyházi SZC Széchenyi István Technikum és Kollégium csapatának ötlete környezetbarát, könnyen beszerezhető, költséghatékony és gazdaságos megoldásra épít: tojástartókat hasznosítanának újra, amelyeket iskolájuk hőszigetelésére használnának fel. Prezentációjuk esztétikus volt, előadásmódjuk során egyedi, figyelemkeltő módszerek széles tárházát mutatták be, amivel érdekessé és emlékezetessé tették a bemutatójukat.

 

LEGMEGVALÓSÍTHATÓBB MEGOLDÁSOK DÍJ:

A KÖZGÉS BAGLYOK a szolnoki SZC Vásárhelyi Pál Két Tanítás Nyelvű Technikum csapatának ötlete az ökoiskola volt, amely során kitértek a tudatos vízhasználatra, az egészséges életmód támogatására, valamint a többfunkciós épülethasználatra. A tetőszinten komplett vízgyűjtő rendszert hoznának létre, parkosítást hajtanának végre, sőt üvegtantermekben zajlanának az órák, a napenergiát, mint megújuló energiaforrást használva fűtésre és világításra. Az ötlet megvalósítása során komplex pénzügyi tervet mutattak be, prezentációjuk rendezett, átgondolt volt.

 

 

KÖRFORGÁSOSSÁG ELVÉT LEGINKÁBB TÁMOGATÓ MEGOLDÁS DÍJ:

A TÜRR_ELEM, a bajai SZC Türr István Technikum csapatának ötlete 100 éves iskolájuk felújítási terve volt, mely során olyan módon fejlesztik az iskolát, hogy a diákokat céltudatosságra és fenntarthatóságra nevelik. Kicserélnék az iskolájuk ablakait, a régi ablakokat üvegház építésére használnák fel. Egy sörkollektort, azaz meleg levegő előállítására képes napkollektort telepítenének, hasznosítanák az esővizet, facsemetéket ültetnének. Komplett időtervet, pénzügyi tervet mutattak be, ötletükben egyértelműen megjelent a vállalkozói gondolkodás és megvalósítás.

 

 

PÉNZÜGYILEG LEGINKÁBB ÁTGONDOLT DÍJ:

Noha az eredeti tervek szerint egy iskolát díjaztak volna, ugyanakkor a ZÖLDEK és a MIA csapata is olyan ötleteket sorakoztatott fel, amelyek kimagaslóak voltak, így mindkét csapat díjazásra került.

A ZÖLDEK, a szegedi SZC Vasvári Pál Gazdasági és Informatikai Technikum csapata első lépésként alumíniumdobozt gyűjtene, amelyet felhasználna elektromos bicikli dinamójához. Emellett újrahasznosítanák a régi bútorokat és biciklitárolókat hoznának létre belőle. Az ötlet egyszerűen megvalósítható, valós költségvetést és reálisan megvalósítható terveket mutat be.

A MIA az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola csapatának ötlete alapján iskolájukban napelemes padokat, beltéri közösségi tereket hoznának létre újrahasznosított anyagokból, mellőznék a műanyag poharakat a büfében, a szerves hulladéknak komposztot használnának, az iskola udvarán lévő növények vízellátását pedig esővízből fedeznék. Az iskola szigetelését természetes szigetelők segítségével javítanák, mint például farost. A diákok innovatív megoldásokat, komplex pénzügyi tervet mutattak be ötletük megvalósítására.

 

 

 A verseny illeszkedik a kormány pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó stratégiájához, mely célul tűzte ki, hogy a fiatal generáció olyan gyakorlati pénzügyi és vállalkozói ismeretekkel felvértezve hagyja el az iskolát, amelyet később a mindennapi életben akár vállalkozóként is sikeresen használhat.

Gratulálunk a nyertes csapatoknak!

További hírek