Tartalom rész kezdete

Hírek

A pénzügyi-gazdasági ismeretek legjobban gyakorlati alkalmazás közben, élményszerűen adhatóak át

Az idei évben is díjazta a Pénzügyminisztérium a pénzügyi tudatosság fejlesztésében kimagasló tevékenységet végző oktatási intézményeket és pedagógusokat, valamint az egyedi eredményeket elérő diákokat. A második alkalommal kiosztott díj nyertese az iskolák közötti megmérettetésen a Törökkoppányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola lett. Az intézmény azzal emelkedett ki az erős mezőnyből, hogy hatékony és izgalmas módon vonja be a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű diákokat a vállalkozási ismeretek világába, így fejlesztve pénzügyi tudatosságukat. Erről az innovatív oktató munkáról Varga Andrea intézményvezetővel beszélgettünk.

Hogyan kezdődött iskolájukban  a pénzügyi tudatosság fejlesztése?

A Vállalkozási ismeretek programunk pályázati keretek között indult el a Törökkoppányi Általános Iskolában. A Völgy Hangja Egyesület és a Törökkoppányi Iskoláért Közalapítvány közösen nyújtotta be a.„Felfelé a lejtőn”- Összefogás a mélyszegénységben élőkért a Tabi Kistérségben című pályázatát, amely olyan tanórán kívüli foglalkozásokat foglalt magába, amelyek szemléletformálóak, felkészítenek a felnőtt életre, tartást adnak és irányt mutatnak a gyerekeknek, ugyanakkor lehetőséget a mélyszegény tanulóknak a kiemelkedésre. Ezek közül az egyik ilyen foglalkozás volt a vállalkozói ismeretek. A modul a háztartási ismeretek oktatása mellett pénzügyi ismereteket is oktat és bővít, vállalkozói, matematikai és szociális kompetenciákat is fejleszt és a kezdeményező készséget javítja. Az életkori sajátosságokhoz igazodva olyan programot álmodtunk meg, ami tevékenykedtető és élményszerű. A gazdasági ismeretek hatékony oktatásának fontos feltételének tartottuk, hogy az ismeretek megszerzése valóságos gyakorlati tevékenység keretei között valósuljon meg.

Milyen módon épülnek be az oktatásba a pénzügyi ismeretek?

Iskolánkban a mindenkori  hetedik osztály vesz részt ezeken a foglalkozásokon, így felmenő rendszerben mindenki részesévé válhat. A 2013-tól a helyi tantervünk hetedik évfolyamos tananyagának részét képezi a vállalkozói foglalkozásunk. Az osztályfőnöki órák keretében gazdálkodási ismereteket tanulnak, valamint beépült a technika, rajz és matematika tantárgyakba is.

Hogyan alakult a program megvalósítása?

A programot én dolgoztam ki, emellett három körzeti iskolában segítettem a foglalkozás beindítását és felügyeltem a szakmai megvalósítást. A pályázat megszűnését követően azonban csak a Törökkoppányi Általános Iskolában épült be a szakmai munkába. Ennek feltétele volt az átlagosnál nagyobb elköteleződés a program kidolgozója és a felsős osztályfőnökök részéről. A termékek előállítása hatalmas munkát igényel az osztályfőnökök részéről, de a befektetett munka megtérül.

A javaslattételi ajánlásban kiemelte, hogy a gyerekek a termékek megtervezésétől, elkészítésétől az eladásig végig részt vesznek a piaci folyamatban. Mesélne erről részletesen?

A gyerekek helyi termékeket állítanak elő, melynek érték- és hagyományőrző szerepe is van. Lekvárt főznek, savanyúságot tartósítanak, aszalnak, gyertyát öntenek, szappant főznek, valamint kolbászt töltenek. Minden termék előállítása azonos felépítés szerint zajlik. Az előkészítő órán a témával kapcsolatos ismereteket hívjuk elő, valamint a gyakorlati munkát tervezzük meg. Ezen belül megtörténik az alapanyagok, szükséges eszközök, mennyiségek átgondolása és beszerzésének megtervezése, pénzügyi kalkuláció elkészítése. Ezt követőn néhány órán keresztül a gyerekek saját maguk állítják elő a termékeket felnőtt irányítása mellett. Minden munkafolyamatnak aktív résztvevői. Ehhez a részhez tartozik a csomagolás, a címkék megtervezése, címkézés, üvegek díszítése, plakátkészítés a reklámozáshoz. Az elkészült termékeket értékelik is a gyerekek íz, illat, állag tekintetében, valamint a munkafolyamatot: honnan hová jutottak, mennyi nyersanyagból mekkora mennyiségű végterméket sikerült előállítani. Átgondolják melyik munkafázisnál lehettek volna hatékonyabbak, esetleg min változtatnának. A folyamat lezárásaként megtörténik a gazdaságossági számítások elvégzése és az értékesítés. A nyersanyag- és energiaköltség, a csomagolási költségek, a piacrajutás és reklámköltség, valamint a saját munkájuk értékét is figyelembe véve egy piacképes árat alakítanak ki. Közben megismerik és használják a nyersanyag, a bevétel, a kiadás, az egységár, a tőke, a haszon és a piac kifejezéseket. A termékeket a helyi piacon értékesítik és az alapítványon keresztül a gyerekek osztálypénzét gyarapítja a bevétel.

Az iskolában sok hátrányos helyzetű, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerek részesül pénzügyi oktatásban. Milyen kihívásokkal jár a különböző hátterű gyerekek pénzügyi tudatosságának fejlesztése?

Ez a program nem állít teljesíthetetlen kihívást a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek, valamint a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára sem, hisz játékos formában egymástól tanulva, észrevétlenül sajátítják el a témához kapcsolódó ismereteket.

Milyen terveik vannak a jövőben, hogyan képzelik el a gyerekek pénzügyi tudatosságának fejlesztését a továbbiakban?

A programot továbbiakban is szeretnénk folytatni. Továbbfejlesztése lehetne, ha a hasznot a következő évben visszaforgatnák a „gazdaságba” és újabb termékeket állítanának elő a gyerekek.

További hírek