Pénzügyi fogyasztóvédelem

A pénzügyi tudatosság fejlesztésével az állampolgárok pénzügyi önvédelmi képességüket fejlesztik. Ennek ösztönzése és segítése az "Okosan a pénzzel" honlap célja. A pénzügyileg tudatos fogyasztó ismeri a pénzügyi termékek előnyeit, hátrányait, számot vet a lehetőségeivel és tudatos mérlegelés alapján választja ki a számára megfelelő szolgáltatást.

Ugyanakkor az állampolgár olyan pénzügyi szolgáltatókkal lép szerződéses kapcsolatba, amelyek jelentős gazdasági erőfölénnyel, tájékozottsági és tudásbeli előnyben állnak ügyfeleikkel szemben. Az állam támogatja a piaci szereplők önszabályozási törekvéseit, a "fair", tehát tisztességes üzleti feltételek önkéntes meghatározását a szolgáltatók oldalán.

Azonban a pénzügyi tudatosság (önvédelem) és a szolgáltatók önmérséklete mellett az állam által nyújtott pénzügyi fogyasztóvédelemre is szükség van az ügyfelek és a szolgáltatók erőviszonyának kiegyensúlyozása érdekében. Az állami fogyasztóvédelem eszközei a

  • pénzügyi szabályozás, pl. előzetes és utólagos tájékoztatási követelmények, kamat- és díjplafonok, felmondási feltételek, árukapcsolás tiltása,  stb.);
  • Szolgáltatók tevékenysége jogszabályi megfelelőségének ellenőrzése;
  • Független pénzügyi tanácsadás nyújtása (már szerződéskötés előtt is);
  • Reklamációk kezelésének szabályozása, peren kívüli vitarendezés, békéltetés fórumának biztosítása.

Kapcsolódó tartalom

A pénzügyi fogyasztóvédelemről többet megtudhat az alábbi oldalakon, amelyeket a képekre kattintva lehet elérni. Ingyenes segítséget nyújt a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat vidéken.